دکتر میمی گوآرنری، پزشک پژوهشگر در مرکز قلب سان‌دیگو در امریکا در این باره اظهار داشت: یک کاردیولوژیست چهره پنهان قلب‌مان را نشان می‌دهد و آنچه ما می‌توانیم قبل از تأثیر سبک زندگی جدید برای سلامتی قلبمان انجام دهیم، پیدا می‌کند. این روش‌ها اغلب ما را از انجام عمل‌های پرهزینه قلبی، اقامت‌های طولانی در بیمارستان و ادامه زندگی با یک کیفیت پایین نجات می‌دهد.

دکتر گوآرنری در مطلبی در این زمینه که به صورت پرسش‌ و پاسخ ارائه شده به بررسی موضوعاتی پرداخته که می‌تواند برای رسیدن به سلامتی و حفظ آن شرایط بهتری را برای ما فراهم کند.

وی در پاسخ به این سوال که کدام جنبه از زندگی مدرن امروزی برای قلب ما زیان‌بار است، گفت: شاید یکی از مهمترین عوامل این باشد که هر روز با ماشین در یک خیابان شلوغ و پر سر و صدا به سرکارتان بروید و برگردید و برای خانه‌ای که هیچ وقت از آن به علت این‌که همیشه سرکار هستید استفاده نمی‌کنید پول پرداخت کنید. سالم ماندن ما تحت تأثیر جزئی‌ترین چیزهای زندگی‌مان است. این به اصطلاح زندگی مدرن منجر به سالم نماندن شما می‌شود. امروز همه بر روی چیزهایی تمرکز می‌کنند که درآمد بیشتری را برایشان ایجاد می‌کند. کار، جلسه، مذاکره و یا صحبت‌های کاری در زمان‌های غیرکاری ناگهان بدن ما را در معرض یک حمله قلبی بزرگ قرار می‌دهد بدون این که کسی ما را از آن آگاه کرده باشد.

وی در پاسخ به پرسش دوم مبنی بر این که چگونه داشتن یک تلفن همراه برای سلامتی مضر است، گفت: شما به‌ طور مدام در حال چک کردن نامه‌های الکتریکی، خواندن فکس‌ها و صحبت با تلفن هستید. مسئله‌ای که بی وقفه و پایدار است. ما در یک زمان مجبور به تصمیم‌گیری‌های چند جانبه هستیم زیرا زمان کافی برای فکر کردن در اختیار نداریم. این شکل از تصمیم‌گیری به شدت استرس‌زا است و در نتیجه آن بدن ما مملو از هورمون‌های استرسی می‌شود. در نتیجه استرس، افزایش هورمون‌هایی مانند کورتیزول و آدرنالین می‌تواند خطر حمله‌ قلبی را افزایش دهد.

دکتر گوآرنری در پاسخ به این سوال که چطور می‌توانیم از این اتفاق‌های ترس‌آور پیشگیری کنیم، خاطرنشان کرد: با فکر در مورد جسم، عاطفه و روان قلب شروع می‌کنیم. مراقبت جسمی قلب شامل انتخاب غذای مناسب، درست و استفاده از آنها است. این قسمت آسان است. از نظر احساسی شما باید از خودتان سوال کنید آیا شما پراسترس، افسرده یا عصبی هستید، از نظر روحی درباره‌ خودتان بپرسید، من چه کسی هستم و هدفم چیست.

وی در جواب به پرسش چهارم مبنی بر این که اگر خوردن غذاهای مناسب و انجام ورزش، قسمت آسان داستان است، چرا مردم آن را انجام نمی‌دهند، اظهار داشت: مردم می‌دانند که چطور غذا بخورند و به چه تمرین‌هایی نیاز دارند، اما آنها انتخاب‌های ضعیفی می‌کنند که عمدتاً اندوه و تنش به بار می‌آورد.

دکتر گوآرنری در پاسخ به پرسش دیگری با این مضمون که آیا کلسترول بالا و فشار خون هنوز هم مورد اتهام هستند، یادآور شد: بله؛ فقط دانستن میزان کلسترول خون برای ما کافی نیست. ما می‌خواهیم چیزهای با اهمیت بیشتری را بشناسیم، مانند این ‌که چه نوع کلسترولی خوب یا بد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استرس باعث فشار روی قلب شما می‌شود، متذکر شد: پاسخ این است که استرس نابود کننده‌ شما نیست. باید به مردم کنترل استرس با اندیشه‌ کاهش پایه‌ای استرس را بیاموزیم. این به آن‌ها کمک می‌کند تا بدانند وقتی در موقعیت استرس‌زا قرار می‌گیرند چطور به استرس پاسخ دهند. این‌گونه مردم ابزار جلوگیری از طغیان هورمون‌های استرس را در اختیار خواهند داشت.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که هورمون‌های درون ریز استرس‌زا چگونه باعث بروز حمله قلبی می‌شوند، تصریح کرد: اولین هورمونی که رها می‌شود کورتیزول است. کورتیزول به کبد می‌رود و باعث آزاد شدن قندها می‌شود. اگر شما مضطرب شده‌اید، باید با افزایش قند خونتان مبارزه کنید، خصوصاً اگر از بیماری دیابت رنج می‌برید.

وی اضافه کرد: در هنگام استرس، هورمون‌های اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین به درون خون شما ریخته می‌شوند. سرعت قلب شما زیاد می‌شود، فشار خون شما افزایش پیدا می‌کند، سطوح کلسترول بالا می‌رود، رگ‌های خونی منقبض و پلاکت‌های خونتان به هم می‌چسبند. همه این مراحل مجموعه بیماری قلبی است.

همچنین سومین هورمون افزایش‌دهنده استرس aldosterone نامیده می‌شود. Aldosterone به کلیه می‌رود و به این دستگاه در کنترل و نگهداری نمک و آب کمک می‌کند. اگر در حال فرار از یک ببر تیز دندان هستید، مسلما نمی‌خواهید بایستید. اما خوب! اگر آب و نمک را داخل بدنتان نگه دارید طبیعی است که فشار خون شما بالا می‌رود.

این پژوهشگر مرکز قلب سان‌دیگو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که ما چه ‌طور می‌توانیم ترشح هورمون‌ها را متوقف کنیم قبل از این ‌که ما را از پای در بیاورند، گفت: در این‌ جا دو روش که ما می‌توانیم برای کمک به کنترل پاسخ‌های استرس یاد بگیریم وجود دارد، البته ما نمی‌توانیم هورمون‌های استرس را از بدنمان بیرون کنیم. نفس کشیدن عمیق، نگه‌داشتن آن و به بیرون دادن نفس به بدنتان کمک می‌کند تا شروع به آرام شدن کند. این موهبتی است که همیشه همراه شماست.

هم‌چنین شما می‌توانید کنترل پاسخ به استرس بازخورد محیطی را یاد بگیرید یا بیاموزید که چطور در لحظه زندگی کنید. این به مردم یاد می‌دهد که چگونه از فکرشان برای کنترل عملکرد بدنی‌شان شامل کشش عضلانی و آهنگ قلب استفاده کنند. بازخورد محیطی به شما می‌آموزد که در لحظه باشید، در مرکز بمانید، حاضر باشید و اجازه ندهید ذهنتان بی‌هدف حرکت کند. فقط کافی است قبل از شروع کار نفس عمیق بکشید و در مورد چیزهایی که دوستشان دارید و برایتان ارزشمند هستند فکر کنید. شما با آرامش شروع خواهید کرد. و یک نکته مهم دیگر اینکه تلفن همراه خود را خاموش کرده و پیاده‌روی کنید.

دکتر میمی گوآرنری در پاسخ به آخرین پرسش مبنی بر اینکه مهمترین کاری که می توانیم برای حفظ سلامتی قلبمان انجام می‌دهیم چیست، تاکید کرد: به خاطر بیاورید که شما دوست داشتنی هستید و دوست می‌دارید. وقتی شما دوست بدارید، ترشح هورمون‌هایی که پایین آورنده فشار خون بوده و سطوح هورمون‌های استرس‌زا مانند کورتیزول را کاهش می‌دهند، تحریک می‌شود. چه کسی می‌تواند دوست داشته باشد؟ به جای جستجو برای دوست داشتن فقط دوست بدارید. به دیگران کمک کنید. وقتی به روشنی صورتشان نگاه می‌کنید احساس لذتی در قلب شما به وجود می‌آید و سپاسگزار موهبتی خواهید بود که به شما تقدیم می‌شود.